Absintmerken

La Blanchette

Helfrich (11/26/05 om 19:40:04):

Bij distilleerderij Combier in Saumur, waar Jade wordt gedistilleerd, heeft men het recept van hun absint uit de negentiende eeuw opgeduikeld. De wedergeboren Blanchette wordt in de loop van december verwacht.

 

Helfrich (12/27/05 om 17:28:33):



 

Muse (01/03/06 om 01:14:22):

Ook een van Ted Breaux receptjes, kijk er naar uit om die ooit eens in mijn handen te krijgen. Moet goed zijn  ;). Hij is reeds te verkrijgen bij Franse Vert d' Absinthe: http://www.vertdabsinthe.com/index.php?opt...=255&Itemid=184
.

Als iemand die proeft, gelieve te laten weten hoe ze is.

 

wilbert_v (03/19/06 om 14:50:38):

Zojuist een fles La Blanchette besteld bij Markus. Om wat meer verschillende soorten te proberen heb ik er ook vier miniatuurtjes bij gedaan van Duplais, Montmartre, Verte de Fougerolles en La Valote Martin.

 

Barski (03/19/06 om 15:31:22):

Dat is een slimme en goedkope manier om erachter te komen wat je zelf lekker vindt.

 

F@TM@N (03/20/06 om 21:34:30):

wilbert_v schreef:

wat meer verschillende soorten te proberen heb ik er ook vier miniatuurtjes bij gedaan van Duplais, Montmartre, Verte de Fougerolles en La Valote Martin.

Montmartre ...moet in 2 literflessen verkocht worden .....heerlijk....   denk dat het de kaneel is ..

 

sixela (04/06/06 om 13:55:50):

Ik heb zojuist twee flessen besteld en er eentje opengedaan.

ALSEM!

Een erg goede Blanche, echt naar mijn smaak.

Wel helemaal atypisch en niet de balans die je in een 'la Bleue' terugvindt - bijna geen venkel (die is denk ik vooral op het etiket te vinden), en vooral alsem (jouw adem ruikt na het consumeren van een glas net zoals een takje vers geplukte absint).

Die is een beetje atypisch voor een Blanche - als je die in huis neemt, moet je beslist *ook* één of andere La Bleue in huis nemen (een Clandestine of een La Valote) , of een Blanche de Fougerolles of Brut d'alambic.

Wel een interessante aanvulling, al ware het maar om aan te tonen welk een breed spectrum eigenlijk bestreken kan worden door zelfs kleurloze absint.

 

Helfrich (04/23/06 om 23:34:35):

Ik vind dit een meer dan voortreffelijke blanche en inderdaad zeker geen hedendaagse Bleue. Ze verbluft in haar superieure eenvoud. Alsem en groene anijs van uitzonderlijke kwaliteit in overvloed. Geen merkwaarkdige bijsmaakjes zoals in de Jades.

De gele kleur vond ik zeer verdacht, omdat deze onzuiverheid, de aanwezigheid van een plens naloop, doet vermoeden. Naar het schijnt komt die kleur echter al vroeg in de middenloop mee en is die toe te schrijven aan de gebruikte alsem. Opmerkelijk, maar blijkbaar wel juist, aangezien er weinig verontreiniging te bespeuren valt in deze krachtige blanche.

 

Helfrich (05/21/06 om 18:08:27):

Bizar is de uitgesproken fruitigheid van de alsem (of toch van de venkel?) die eerder aan zuurjes dan aan echt fruit doet denken, maar desondanks verrassend aangenaam is. Heel vreemd. Het is zonder twijfel deze fruitigheid die men in de Arsinthe André heeft willen imiteren, met ondrinkbaar resultaat.

 

F@TM@N (06/14/06 om 21:56:34):

In tegenstelling tot de foto`s bovenaan ( dit bericht)
heeft mijn Blanchette geen datumstempel.
De smaak is echter zoals ik hem heb geproefd ...uit de fles die Sixela mee had bij Barski..


vind het persoonlijk wel prettig als de # productiedatum op de fles vermeld word...

 

Helfrich (06/18/06 om 11:56:33):

Na enige rijping op fles komt de Blanchette pas goed in balans. De alsem, hoewel nog prominent, wordt veel "kalmer" en gaat beter op in het geheel.

Opmerkelijk is dat de geligheid langzaamaan verdwijnt. (Die van mij zou door een gemiddelde scorelijstjesinvuller op feeverte.net voor "perfectly clear" kunnen doorgaan -- als je niet schudt.)

Waar is die kleur gebleven? Het antwoord op die vraag ligt, net als het antwoord op diverse levensvragen, op de bodem van de fles. Er is bruine drab neergeslagen.

 

Barski (06/18/06 om 13:35:22):

Tsja als je eerst de kruiden verpulverd in een blender of gewoon fijngemalen kruiden gebruikt dan kan er een beetje meekomen tijdens het distilleren. Ik heb het vorig jaar ook een keer gehad met een van mijn blanches, het resulteerde in een soortgelijk goudbruin laagje sediment waar jij het vermoedelijk ook over hebt. De ketel was vermoedelijk iets te heet en dan gaan kruiden flink tekeer.

 

Helfrich (10/08/06 om 18:34:22):

De gouden lepel voor Blanchette in 2006 is mede te danken aan het feit dat François Guy en de Zwitsers in de jury dachten dat het om een Zwitsers product ging. De heren beijveren zich immers nog altijd voor een AOC Pontarlier/Val-de-Travers. Helaas bleek achteraf dat winnaar van het goud heel ergens anders vervaardigd wordt.

 

wilbert_v (10/08/06 om 21:17:52):

Je zou toch zeggen dat de kenners hem wel zouden herkennen, de smaak van de Blanchette is best apart. Of het goud terecht is weet ik niet, ik heb lang niet alles mogen proeven maar lekker is hij zeker wel.

 

Absintmerken